
Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε η Τουρκική Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB) στον επίσημο λογαριασμό της στο X στις 29 Μαΐου 2025, το Τουρκικό Ναυτικό καθέλκυσε το TCG MURATREİS (S-332), το τρίτο υποβρύχιο της κλάσης Reis, ένα σύγχρονο υποβρύχιο επίθεσης ανεξάρτητης από τον αέρα πρόωσης (AIP) που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του Έργου Υποβρυχίων Νέου Τύπου (Yeni Tip Denizaltı Projesi – YTNM).
Η καθέλκυση σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στις συνεχιζόμενες προσπάθειες της Τουρκίας να επεκτείνει και να εκσυγχρονίσει τον υποθαλάσσιο στόλο του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού (ΤΠΝ).
Το υποβρύχιο έχει πλέον εισέλθει στη φάση δοκιμών και θαλάσσιων δοκιμών και έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία το 2026.
Η καθέλκυση του TCG Muratreis (S-332), πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια τελετής στο Ναυπηγείο Gölcük στις 29 Μαΐου 2025.
Τα υποβρύχια κλάσης Reis είναι η τουρκική έκδοση των Γερμανικών Type 214
Τα υποβρύχια κλάσης Reis είναι η προσαρμοσμένη έκδοση της Τουρκίας του γερμανικού υποβρυχίου Type 214, με την ονομασία Type 214TN.
Πρόκειται για ντιζελοηλεκτρικά υποβρύχια επίθεσης εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα AIP, καθιστώντας τα ικανά για εκτεταμένες υποβρύχιες επιχειρήσεις με χαμηλές ακουστικές υπογραφές.
Οι Τούρκοι ναυπηγούν 31 πολεμικά σκάφη και υποβρύχια σήμερα - Γιατί ανησυχούν οι Ρώσοι
Το πρόγραμμα ξεκίνησε επίσημα μέσω σύμβασης που υπογράφηκε στις 2 Ιουλίου 2009, μεταξύ του Τουρκικού Υφυπουργείου Αμυντικών Βιομηχανιών (SSM) και μιας γερμανικής κοινοπραξίας που αποτελείται από την Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW), μέρος της ThyssenKrupp Marine Systems, και την Marine Force International LLP.
Η συμφωνία, αξίας περίπου 2,06 δισεκατομμυρίων ευρώ, τέθηκε σε ισχύ στις 22 Ιουνίου 2011.
Το έργο προβλέπει την κατασκευή έξι προηγμένων υποβρυχίων στο Ναυπηγείο Gölcük, ενσωματώνοντας τόσο ξένη τεχνογνωσία όσο και εκτεταμένη εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή.
Η φάση ανάπτυξης δίνει έμφαση στη φιλοδοξία της Τουρκίας για αμυντική βιομηχανική αυτονομία, με σημαντικές συνεισφορές από κορυφαίες εθνικές εταιρείες όπως οι ASELSAN, HAVELSAN, STM, AYESAŞ, TÜBİTAK, Koç Savunma και Mil SOFT.
Αυτές οι εταιρείες είναι υπεύθυνες για κρίσιμα συστήματα, όπως η διαχείριση μάχης, η ενσωμάτωση αισθητήρων, ο ηλεκτρονικός πόλεμος, η επεξεργασία δεδομένων και η αρχιτεκτονική ελέγχου διοίκησης.
Η διαδικασία κατασκευής έχει επίσης σχεδιαστεί για να διευκολύνει τη σταδιακή μεταφορά τεχνολογίας από τη Γερμανία στην Τουρκία.
Μέχρι το 2029 το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει 6 υποβρύχια κλάσης Reis
Το TCG MURATREİS (S-332) έπεται του TCG Piri Reis (S-330), του επικεφαλής σκάφους της κλάσης, το οποίο τέθηκε σε ενεργό υπηρεσία στις 24 Αυγούστου 2024.
Το δεύτερο σκάφος, TCG Hızır Reis (S-331), καθελκύστηκε τον Μάιο του 2023 ,αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2025.
Οι υπόλοιπες μονάδες - TCG Aydın Reis (S-333), TCG Seydi Ali Reis (S-334) και TCG Selman Reis (S-335) - βρίσκονται υπό κατασκευή και θα ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια, με στόχο την πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα της κλάσης έως το 2029.
Χαρακτηριστικά-Δυνατότητες των υποβρυχίων κλάσεως Reis
Τα υποβρύχια κλάσης Reis ενσωματώνουν προηγμένα συστήματα πρόωσης ανεξάρτητης από τον αέρα (AIP) που βασίζονται στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου PEM (Μεμβράνη Ανταλλαγής Πρωτονίων), επιτρέποντας παρατεταμένες υποβρύχιες επιχειρήσεις έως και 20 ημέρες χωρίς την ανάγκη για άνοδο στην επιφάνεια.
Αυτό το χαρακτηριστικό ενισχύει σημαντικά τα χαρακτηριστικά μυστικότητας και την αντοχή της πλατφόρμας, καθιστώντας την ιδανική για μυστικές επιχειρήσεις σε αμφισβητούμενα ύδατα.
Κάθε υποβρύχιο έχει πλήρες μήκος περίπου 68,3 μέτρα, πλάτος 6,3 μέτρα και εκτόπισμα βυθισμένου νερού περίπου 2.000 τόνων.
Τα σκάφη είναι ικανά να καταδύονται πέραν των 400 μέτρων και μπορούν να φτάσουν υποβρύχια ταχύτητες άνω των 20 κόμβων.
Αποκάλυψη: "MILDEN" η ονομασία του προγράμματος ανάπτυξης τουρκικών πυρηνοκίνητων υποβρυχίων -Η Ελλάδα σε εγρήγορση
Ο σχεδιασμός του κύτους και της πρόωσης είναι βελτιστοποιημένος για χαμηλή ακουστική υπογραφή, καθιστώντας δύσκολη την ανίχνευσή τους με συμβατικά συστήματα σόναρ.
Οπλισμός
Όσον αφορά τον οπλισμό, η κλάση Reis είναι εξοπλισμένη με οκτώ τορπιλοσωλήνες 533 χιλιοστών.
Αυτοί μπορούν να εκτοξεύσουν βαριές τορπίλες όπως η εγχώρια ROKETSAN Akya, καθώς και πυραύλους κατά πλοίων UGM-84 Harpoon.
Η κλάση σχεδιάζεται επίσης να λάβει ενσωμάτωση του πυραύλου κατά πλοίων Atmaca, επόμενης γενιάς της Τουρκίας και του πυραύλου κρουζ μεγάλης εμβέλειας Gezgin, επεκτείνοντας σημαντικά το πεδίο δράσης της.
Επιπλέον, τα υποβρύχια είναι ικανά να τοποθετούν ναυτικές νάρκες.
Η πλατφόρμα διαθέτει ένα προηγμένο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης (CMS), που αναπτύχθηκε από κοινού από την HAVELSAN και την STM, μαζί με συστήματα σόναρ και περισκοπίου τελευταίας τεχνολογίας.
Οι σουίτες αισθητήρων περιλαμβάνουν συστοιχίες πλευρικών πλευρών, ενεργά-παθητικά συστήματα σόναρ, δυνατότητα ESM/ELINT και σύγχρονα εργαλεία πλοήγησης που βασίζονται σε αδρανειακές τεχνολογίες και τεχνολογίες με τη βοήθεια GPS.
Ο υποβρύχιος στόλος της Τουρκίας σήμερα
Με την προσθήκη του TCG MURATREİS, το Τουρκικό Ναυτικό διαθέτει πλέον συνολικά 13 ενεργά υποβρύχια.
Ο στόλος περιλαμβάνει δύο κλάσης Atilay (Τύπος 209/1200), τέσσερα κλάσης Preveze (Τύπος 209/1400), τέσσερα κλάσης Gür (Τύπος 209/1400) και ένα σε λειτουργία υποβρύχιο κλάσης Reis.
Αυτός ο συνδυασμός πλατφορμών παρέχει στο Τουρκικό Ναυτικό μια ισορροπημένη ικανότητα τόσο για παλαιές όσο και για επόμενης γενιάς υποθαλάσσιες επιχειρήσεις, υποστηρίζοντας αποστολές που κυμαίνονται από την παράκτια άμυνα έως την αποτροπή μεγάλων αποστάσεων.
Το πρόγραμμα "MILDEN"
Επιπλέον, η Τουρκία προωθεί το πρόγραμμα MILDEN (Milli Denizaltı) - ένα εθνικό έργο για την ανάπτυξη μιας εξ ολοκλήρου εγχώριας κατηγορίας υποβρυχίων με κινητήρα AIP.
Η κατασκευή του πρώτου υποβρυχίου κατηγορίας MILDEN ξεκίνησε στις 2 Ιανουαρίου 2025, στο Ναυπηγείο Gölcük, με στόχο την επιχειρησιακή ανάπτυξη τη δεκαετία του 2030.
Η πρωτοβουλία MILDEN υπογραμμίζει το μακροπρόθεσμο όραμα της Τουρκίας για στρατηγική αυτονομία και εγχώρια αμυντική καινοτομία.
Η καθέλκυση του TCG MURATREİS όχι μόνο ενισχύει την επιχειρησιακή ισχύ του Τουρκικού Ναυτικού, αλλά σηματοδοτεί και την πρόοδο της Τουρκίας στην οικοδόμηση μιας τεχνολογικά προηγμένης, αυτοδύναμης αμυντικής υποδομής.
Η απειλή σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο μεγενθύνεται
Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι η Τουρκία διαθέτοντας μια νέα γενιά υποβρυχίων AIP με βελτιωμένες δυνατότητες, εκτεταμένη αντοχή και πολλαπλή ικανότητα οπλισμού, σκοπεύει να ενισχύσει σημαντικά την επιθετικότητά της σε Ανατολική Μεσόγειο- Αιγαίο-Μαύρη Θάλασσα.
Ένας ισχυρός στόλος υποβρυχίων προσφέρει στην Τουρκία όχι μόνο στρατηγικό βάθος αλλά και ασύμμετρο πλεονέκτημα σε "αμφισβητούμενες" κατά την ίδια θαλάσσιες περιοχές στο Αιγαίο -ΝΑ Μεσόγειο.
Σε περιόδους έντασης, τα υποβρύχια παρέχουν αόρατη παρουσία και αξιόπιστες δυνατότητες κρούσης, ενώ σε καιρό ειρήνης χρησιμεύουν ως σιωπηλός εγγυητής της κυριαρχίας.
Το έργο κλάσης Reis, και ιδιαίτερα η καθέλκυση του τρίτου σκάφους της, αποτελεί επομένως ακρογωνιαίο λίθο στο μακροπρόθεσμο ναυτικό δόγμα της Τουρκίας και μια αντανάκλαση της αυξανόμενης θέσης της ως περιφερειακής ναυτικής δύναμης, με σκοπό την υλοποίηση του παράνομου ιδεολογήματος της "Γαλάζιας Πατρίδας".