
Αχρησιμοποίητα παραμένουν τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και εναέριου ελέγχου (AWACS) της ιρανικής πολεμικής αεροπορίας κατά την εν εξελίξει σύρραξη με το Ισραήλ, δηλαδή μία περίοδο που η Τεχεράνη τα χρειάζεται περισσότερο από ποτέ.
Ποιος Είναι ο Λόγος;
Πιο συγκεκριμένα, τα μοναδικά αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και εναέριου ελέγχου (AWACS) της ιρανικής πολεμικής αεροπορίας σήμερα είναι ο στόλος αεροπλάνων τύπου Adnan που απέκτησε η Τεχεράνη στο παρελθόν από το Ιράκ.
Πρόκειται ουσιαστικά για αεροπλάνα εξοπλισμένα με ραντάρ παρακολούθησης, τα οποία μπορούν να λειτουργούν σαν εναέρια ραντάρ προειδοποίησης και ελέγχου. Ο τύπος Adnan αποτέλεσε ουσιαστικά την προσπάθεια των Ιρακινών να αναπτύξουν εγχώρια ένα αεροσκάφος παρόμοιο με τον σοβιετικό τύπου A-50, ένα αεροσκάφος κατηγορίας AWACS που βρίσκεται ακόμη σε λειτουργία στη Ρωσία.
Παρά την απόκτηση άγνωστου αριθμού αεροσκαφών Adnan από την ιρανική πολεμική αεροπορία τον Φεβρουάριο του 1991, η Τεχεράνη μέχρι στιγμής δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ αυτές τις πλατφόρμες.
Σύμφωνα με έναν ξένο στρατιωτικό αναλυτή, ένας από τους λόγους είναι πως ο ιρανικός στρατός δεν κατάφερε ποτέ να μάθει πώς να χειρίζεται και να συντηρεί αυτά τα αεροσκάφη.
Αν και αυτό ακούγεται σαν μία ανόητη δικαιολογία, μία σύντομη επιστροφή στο παρελθόν ίσως σαν πείσει για την εγκυρότητα αυτής της άποψης.
Η ισραηλινή αεροπορία βομβάρδισε τον αντιδραστήρα Arak - Ήταν το καμάρι του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν
Τα αεροσκάφη Adnan δεν αποκτήθηκαν ποτέ επίσημα από το Ιράν. Τον Φεβρουάριο του 1991, κατά την τελική φάση της επιχείρησης Desert Storm, διάφορα αεροσκάφη της ιρακινής πολεμικής αεροπορίας προσγειώθηκαν στο Ιράν για να αποφύγουν την καταστροφή τους από τον εχθρό.
Μέσα σε αυτά τα αεροσκάφη βρίσκονταν και AWACS τύπου Adnan που εν τέλει κατέληξαν στα χέρια της ιρανικής πολεμικής αεροπορίας. Δεν γνωρίζουμε πόσα ακριβώς ήταν, ωστόσο οι εκτιμήσεις κυμαίνονται ανάμεσα σε δύο ή τέσσερεις μονάδες.
Στην πραγματικότητα το Ιράν χρησιμοποίησε κάποιες φορές αυτά τα αεροσκάφη την δεκαετία του '2000, ωστόσο η συντριβή του αεροπλάνου ονόματι Simorgh (τύπου Adnan) κατά την διάρκεια επίδειξης τον Σεπτέμβριο του 2009 ανάγκασε την Τεχεράνη να σταματήσει τις πτήσεις τους.
Γνώστες της αεροναυπηγικής τονίζουν πως η σειρά αεροσκαφών Adnan μαστίζονταν από πολλά τεχνικά και σχεδιαστικά προβλήματα, πράγμα λογικό εάν λάβουμε υπόψη πως ήταν η πρώτη προσπάθεια των Ιρακινών να παράξουν εγχώρια ένα αεροσκάφος AWACS.
Δεδομένου αυτού, οι Ιρανοί κράτησαν τα εναπομείναντα Adnan σε αποθήκευση και κατά πάσα πιθανότητα σήμερα κανένα από αυτά δεν είναι επιχειρησιακά διαθέσιμο.