Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θα καταστρέψουν όλα τα βαρέα μηχανήματα εξόρυξης λιγνίτη

Θα συνεχιστεί η  καταστροφή και απόσυρση των μεγάλων μηχανημάτων εξόρυξης στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης σε καθαρές μορφές ενέργειας, αναφέρουν ΜΜΕ μετά την καταστροφή γιγαντιάων κάδων στην Κοζάνη.

Τα συγκεκριμένα μηχανήματα χαρακτηρίστηκαν ως παλαιός εξοπλισμός που δεν χρησιμοποιείται πλέον και η ανατίναξη κρίθηκε ως η πιο ασφαλής μέθοδος αποσυναρμολόγησης.

 Πολλοί κάτοικοι, εργαζόμενοι και τοπικοί φορείς εξέφρασαν την έντονη αντίθεσή τους, όπως αναδεικνύεται σε τοπικά μέσα όπως το Χρόνος Κοζάνης. Χαρακτηρίζουν την εικόνα αυτή ως την οριστική «ταφόπλακα» στην οικονομία της Δυτικής Μακεδονίας. Επιπλέον, εκφράζονται παράπονα για την καταστροφή εξοπλισμού που αγοράστηκε με υψηλό κόστος, αντί της αξιοποίησής του ως βιομηχανική κληρονομιά ή για ανταλλακτικά.

Τέλος εποχής για εκατομμύρια ΙΧ! Έρχεται υποχρεωτική απόσυρση – Ποια αυτοκίνητα "τελειώνουν" οριστικά

Η διαδικασία απολιγνιτοποίησης και το κλείσιμο των εργοστασίων της ΔΕΗ, συνοδεύεται από τη διάλυση και κατεδάφιση του εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των εκσκαφέων (καδοφόρων εκσκαφέων) στα λιγνιτωρυχεία της Δυτικής Μακεδονίας.Οι ενέργειες αυτές έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, τόσο σε τοπικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο, πυροδοτώντας παράλληλα συζητήσεις για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Η πρόσφατη ελεγχόμενη ανατίναξη από τη ΔΕΗ τριών παροπλισμένων, γιγαντιαίων καδοφόρων εκσκαφέων στο ορυχείο Μαυροπηγής της Κοζάνης, προκαλεί πολλά ερωτηματικά και εντάσσεται στον σχεδιασμό της απολιγνιτοποίησης.

 Έχουν ξεκινήσει έργα αποξήλωσης και κατεδάφισης σε βασικά πεδία ορυχείων, όπως η απομάκρυνση σιλό λιγνίτη, αλλά και η αποσυναρμολόγηση γιγάντιων εκσκαφέων.

Η  συγκεκριμένη επιχείρηση αποτελεί την αρχή ενός ευρύτερου σχεδιασμού.

Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να ακολουθήσουν αντίστοιχες καταστροφές και σε άλλους καδοφόρους εκσκαφέα που έχουν αποσυρθεί οριστικά από την παραγωγική διαδικασία στα ορυχεία της ΔΕΗ.

Το πλάνο απολιγνιτοποίησης της Δυτικής Μακεδονίας και η διαχείριση των υλικών (scrap) αποτελούν τους δύο κεντρικούς πυλώνες για τη μετάβαση της περιοχής στη μετα-λιγνιτική εποχή.

"Η τέταρτη στροφή": Το βιβλίο που προέβλεψε το χάος του 2020 και προειδοποιεί για το 2026

Πλάνο Απολιγνιτοποίησης & Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ)

Το σχέδιο στοχεύει στην πλήρη απεξάρτηση της περιοχής από τον λιγνίτη, εστιάζοντας στην οικονομική αναδιάρθρωση και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Σταδιακό κλείσιμο των παλαιών λιγνιτικών μονάδων (όπως ο ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου) και στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Κατασκευή γιγαντιαίων φωτοβολταϊκών πάρκων στα εδάφη των πρώην ορυχείων από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες και άλλους επενδυτές.

Μετατροπή των πρώην ορυχείων σε εκτάσεις για γεωργική χρήση, δάση, βιομηχανικά πάρκα και ζώνες αναψυχής.

 Αξιοποίηση πόρων από το ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης για τη στήριξη τοπικών επιχειρήσεων και την επανεκπαίδευση εργαζομένων.

 Οι επικριτές της απολιγνιτοποίησης, καθώς και συνδικαλιστικοί φορείς, εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους. Υποστηρίζουν ότι η καταστροφή του εξοπλισμού εξόρυξης καθιστά αδύνατη οποιαδήποτε μελλοντική προσπάθεια επιστροφής στην ενεργειακή αυτονομία και στη χρήση του εγχώριου λιγνίτη, σε περιόδους κρίσης.

Το οριστικό κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων (όπως η παύση των τριών τελευταίων μονάδων του Αγίου Δημητρίου) έχει αντίκτυπο στην απασχόληση στη Δυτική Μακεδονία. Πολιτικά πρόσωπα και κινήματα ζητούν να παγώσουν οι κατεδαφίσεις εξοπλισμού που καταστρέφουν μόνιμα το παραγωγικό κεφάλαιο της περιοχής.

Tags
Back to top button